Monday, 3 November 2014

Faktor2 yang mendorong penyertaan individu dalam bidang keusahawanan

1)    Status
·         Status atau penghormatan diri merupakan elemen penting yang mempengaruhi usahawan. Usahawan tidak akan dikatakan sebagai seorang yang berjaya sekiranya mereka tidak mampu mempertingkatkan status kehidupan mereka. Usahawan sebagai satu kerjaya merupakan lambang status sosial pada masa kini. Seseorang yang menerajui dan memiliki perniagaan sendiri mempunyai pengaruh dan dihormati dalam masyarakat.
·         Selain itu, golongan ini terlibat untuk membangunkan ekonomi negara dan memberi sumbangan yang besar dalam sektor swasta serta masyarakat dalam pembentukkan Masyarakat, Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera.
·         Taraf penghidupan yang tinggi dari segi ekonomi contohnya berpendapatan lumayan, kereta dan rumah mewah juga merupakan aset penarik seseorang untuk menceburi bidang perniagaan.

2)    Keselesaan peribadi
·         Usahawan lebih suka bertindak untuk menjalankan tugasnya tanpa perlu kongkongan orang lain. Ini kerana ia merasakan adanya kebebasan yang wajar dari kekuatan atau ancaman kehilangan dalam urusan seperti keselamatan diri, keselamatan kerja, kestabilan ekonomi dan sebagainya.

3)    Kepuasan diri 
·         Usahawan yang meminati bidang keusahawanan akan sentiasa bekerja keras serta dapat menguruskan sumber dengan berkesan. Berdasarkan Teori Keperluan Maslow (1970), kepuasan dan penyempurnaan diri merupakan elemen kelima di mana seseorang individu itu mahu mencapai kejayaan sebagaimana yang diidamkan.

4)    Kenal Orang Lain
·         Jaringan usahawan merupakan satu perkara yang sangat berkaitan dalam dunia keusahawanan. Dalam rnembangunkan perniagaan, usahawan seharusnya memaharni jaringan usahawan antara diri sendiri dengan sumber-sumber manusia disekeliling perniagaan mereka. Datam rnasa yang sama juga usahawan perlu memahami jenis hubungan dan sifat-sifat hubungan berkenaan agar ia dapat digunakan sebagai kelebihan strategi bagi menghadapi persaingan sengit dalam dunia perniagaan hari ini. Jaringan usahawan itu sendiri merupakan surnber bagi ketebihan kompetitf mapan.

5)    Keperluan akan pencapaian
·         Usahawan akan dianggap berjaya apabila keinginan, matlamat dan objektif penceburan diri mereka dalam bidang keusahawanan berjaya dicapai sebagaimana yang telah dirancangkan.

6)    Kuasa
·         Teori Hierarki Keperluan yang diperkenalkan oleh McClelland (1961) menyatakan bahawa manusia membentuk profil keperluan menerusi pengalaman hidup yang lalu. Keperluan kuasa ini ialah keinginan untuk mengawal orang lain, mempengaruhi gelagat individu atau bertanggungjawab ke atas orang lain.

7)     Perkongsian Idea
·         Penggabungan banyak idea terutamanya pada peringkat awal keusahawanan. Keupayaan berfikir daripada idea rakan kongsi yang banyak dapat memberi kelebihan keyakinan kepada perniagaan untuk berhadapan dengan pesaing-pesaing yang sedia ada dalam pasaran. Idea bernas yang pelbagai mendorong usahawan.

8)    Keselamatan
·         Usahawan lebih suka bertindak untuk menjalankan tugasnya tanpa perlu kongkongan orang lain. Ini kerana ia merasakan adanya kebebasan yang wajar dari kekuatan atau ancaman kehilangan dalam urusan seperti keselamatan diri, keselamatan kerja, kestabilan ekonomi dan sebagainya.


No comments:

Post a Comment